Scrisoare deschisa semnata de 20 de profesori universitari catre Victor Ponta: Va rugam sa nominalizati o alta persoana pentru portofoliul Ministerului Educatiei

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

SCRISOARE DESCHISA CATRE PREMIERUL DESEMNAT, DOMNUL VICTOR PONTA, IN LEGATURA CU NOMINALIZAREA DOAMNEI CORINA DUMITRESCU PENTRU PORTOFOLIUL MINISTERULUI EDUCATIEI

Domnule Prim-ministru desemnat,

Subsemnatii, cadre didactice universitare, va rugam sa luati act de pozitia noastra fata de nominalizarea de catre Dvs. a Doamnei Corina Dumitrescu pentru portofoliul de Ministru al Educatiei in Guvernul Romaniei.

Intelegem ca nominalizarile pentru posturile din Guvern au fost facute in urma unor calcule si negocieri politice din interiorul Partidului Social Democrat, respectiv in Uniunea Social Liberala. Guvernul pe care il veti conduce in perioada urmatoare trebuie sa raspunda unor asteptari foarte mari din partea romanilor, in primul rand de natura financiara. Presiunea ce apasa asupra Guvernului nu trebuie sa afecteze calitatea invatamantului din Romania.

Din start precizam ca nimeni nu contesta capacitatile profesionale si manageriale ale Doamnei Corina Dumitrescu.

Atragem atentia insa asupra riscului de scadere a standardelor de performanta academica din invatamantul superior romanesc in perioada in care Ministerul Educatiei ar fi sub conducerea Doamnei Corina Dumitrescu. Domnia Sa, in calitate de rector la o universitate privata, a contestat in instanta procesul de evaluare a universitatilor din Romania. Tinand cont de aceasta pozitie a Doamnei Corina Dumitrescu fata de standardele de performanta si fata de evaluarea universitatilor, este evident riscul ca, prin masurile administrative si propunerile legislative pe care le va lua sau initia in calitate de ministru, sa anuleze sau cel putin sa coboare nivelul acestor cerinte de natura academica.

In procesul de evaluare au fost implicati specialisti de la universitati europene. Principalul castig al acestei evaluari este initierea concurentei intre universitati, ceea ce genereaza performanta. Cresterea nivelului academic si educational va determina pana la urma cresterea pozitiei universitatilor romanesti in ierarhia internationala.

In ceea ce priveste invatamantul superior din Romania, sunt cateva realitati incontestabile, pe care vi le supunem si atentiei Dvs., care, in calitate de premier, trebuie sa gestionati si cresterea standardelor educationale si academice.

Exista diferente foarte mari in calitatea actului educational intre universitatile romanesti din cauze multiple. Dupa 1990 s-au infiintat foarte multe institutii de invatamant superior, atat de stat, cat si private, in care au fost promovati profesori fara sa aiba pregatirea necesara. Multi profesori de liceu au ajuns peste noapte profesori universitari, iar dintre proprii absolventi au fost adesea promovate persoane fara rezultate in activitate academica.

Universitatile private sunt o afacere, a carei rentabilitate financiara este dovedita de numarul ridicat al acestor institutii. Deoarece nu exista in Romania o traditie a unui invatamant superior privat de performanta, nivelul profesional, din perspectiva educationala si academica, al majoritatii acestor institutii private este foarte scazut, functionand pe principiul ‘cine plateste primeste o diploma’.

In ultimele doua decenii fiecare ministru al educatiei a incercat sa isi impuna propria reforma, ceea ce a dus la scaderea generala a calitatii invatamantului din Romania. Orice ministru nou care va prelua portofoliul Educatiei trebuie sa preia ceea ce este bun din reformele anterioare. Altfel, mereu vom merge doi pasi inainte si apoi trei pasi inapoi.

STANDARDELE DE PERFORMANTA ale universitatilor din Romania care s-au aplicat in ultimii ani TREBUIE PASTRATE si chiar RIDICATE pentru a promova calitatea, performanta si concurenta in invatamantul superior.

Nu taxele de scolarizare trebuie sa fie indicatorul dupa care se orienteaza absolventii de liceu in alegerea universitatii, ci renumele despre calitatea procesului educational. Deja angajatorii privati au inceput sa avantajeze din start in procesul de selectie a personalului absolventii universitatilor de stat in defavoarea celor care provin de la institutii private. O universitate isi formeaza un bun renume in cateva decenii, nu in cativa ani. Universitatile private pot ocupa locuri de frunte in clasificarea institutiilor de invatamant superior. Nu contestarea in instanta este solutia si nici tentatiile jocurilor politice, ci cresterea performantei educationale si academice.

D-le premier desemnat, va rugam sa nominalizati o alta persoana pentru portofoliul Ministerului Educatiei, care sa nu fie in conflict de interese datorita pozitiei exprimate public fata de standardele de performanta.

In plus, va rugam sa gestionati eficient si responsabil cresterea performantei academice si educationale in invatamantul romanesc. Absolventii de azi nu sunt doar votantii de maine, ci in primul rand sunt contribuabilii de maine, care pot aduce plus-valoare in economie si astfel vor genera venituri la buget.

3 Mai 2012

Dr. Marius Diaconescu, lector universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Andrei Pippidi, profesor universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Mihai Retegan, profesor universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Florentina Nitu, conferentiar universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Liviu Ciortuz, conferentiar universitar, Universitatea “Al. I. Cuza” Iasi
Dr. Daniel Dumitran, conferentiar universitar, Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia
Dr. Adina Ciubotariu, cercetator stiintific, Academia Romana, Iasi
Dr. Monica Chicidean, conferentiar universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Nelu Zugravu, profesor universitar, Universitatea “Al. I. Cuza” Iasi
Dr. ing. mat. Marian Ivan, profesor universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Antal Lukacs, profesor universitar, Universitatea Bucuresti
Dr. Stefan Gorovei, profesor universitar, Universitatea “Al. I. Cuza” Iasi
Dr. Maria Magdalena Szekely, profesor universitar, Universitatea “Al. I. Cuza” Iasi
Dr. Ioan Coriolan Balintoni, profesor emerit, Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca
Dr. Corina Ionescu, profesor universitar, Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca
Mihai Ducea, Professor of Geology, University of Arizona, Department of Geosciences, Tucson, cercetator asociat la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Geologie Geofizica
Dr. Liana Pop, profesor universitar, Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca
Dr. Sorin Tunaru, sef de proiect, Institutul Max-Planck, Bad Nauheim, Germania
Dr. Tantau Ioan, lector universitar, Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca
Dr. Ing. Vlad A. Codrea, profesor universitar, Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca”.

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole