Calendar eliptic

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

Calendar Eliptic 

Artist: Mălina Ionescu
Curator: Sanda Watt

18 May at 17:00 – 08 June at 19:00

LC Foundation – Contemporary Art Centre

25 Calea Victoriei, first floor

Bucharest, Romania 

Cu cele 12 + 1 portrete din Calendarul Eliptic, Mălina Ionescu propune, pe de o parte, reinventarea unui dicționar de corectitudine politică, într-un secol XXI care încheie procesul de identificare al vârstnicilor cu toate etichetele
reducționiste de tipul: pensionar, moș / babă, sau chiar literaturo-idilizanta
etichetă de bunic(ă), iar pe de alta, revizuirea unui canon estetic în care
această vârstă a fost redată fie ca ilustrare a decrepitudinii, fie ca un
comizeraționist memento mori.

Seria de portrete din Calendar Eliptic se încadrează formal și mai ales ironic în
categoria ceva mai generală a calendarului-media. Dacă ne-am obișnuit deja cu
calendarele „fierbinți” de la Playboy sau Ferrari, cele mai „vintage” de la
Peroni, ori calendarele cu pisici, cățeluși sau îngerași, Mălina Ionescu
propune o duzină de imagini care spulberă constrângerile genului: în locul unei
categorii generale – erotice, animale sau religios-mitologizante, din fiecare
filă a acestui calendar transpar personajele care nu se lasă încorsetate în
categorisiri sau generalizări. O privire potențial ironică sau poate ceva mai
ongistă se va confrunta în aceste portrete cu o serie de personalități perfect
individualizate, a căror poză uneori ușor timidă, alteori ușor mirată de
propria postură, lasă să iasă la suprafață o existență cât se poate de concretă
și personală, în toate profunzimile sale.

În continuarea ideii de refuz al etichetei sau, în cazul de față, al cazului
social, aceste portrete sunt și un răspuns la evoluția socială paneuropeană pe
care filozoful româno-maghiar G.M. Tamas o definea la începutul acestui an ca
„atitudine criminală împotriva bătrânilor.” Fără să fie un „portret al
luptătoarei”, dar pentru că toate aceste personaje contemporane cu istoria se
prezintă distinse și solemne în toate cele 12 file, Calendarul Eliptic
revizuiește curajos efigia iconizată de Rosenthal (România Revoluționară) și
Tăttărescu (România Modernă) cu inspirație din Libertatea topless a lui
Delacroix, care sfârșește lamentabil pe trotuar în seria Waving the Flag de
Sergiu Mihăescu sau violată de FSN în „Aripa Dreaptă” din Orbitorul lui
Cărtărescu. Astfel, Calendarul Eliptic ne propune în egală măsură o revizitare
a istoriei în cronologia unor evenimente care pot fi scurt definite ca
manifestare a demnității umane în refuzul de a se lăsa zdrobită de sisteme sau
etichete.

Cochetăria resuscitată a unei feminități în stand-by, dar niciodată șterse cu shift+delete,  auto-ironia zâmbetelor oarecum amuzate de întâlnirea cu obiectivul camerei foto, vulnerabilitatea camera-shy definesc directețea acestei serii semi-staged, în care Mălina Ionescu pare să își fi desăvârșit talentul portretistic. Capacitatea fotografei de a se poziționa ca invizibilă în fața propriilor personaje, care se oferă obiectivului fără nici
un fel de scut deadpan, este completată la nivel formal de o extraordinară
atenție pentru detaliu, de la cromatica perfect armonizată, la coerența cu care
fiecare țesătură se continuă și se îmbină în fundal. Libertatea compoziției și
încadrării din această serie este contrabalansată de tonurile unitare în
ilustrarea acelui „altădată”, supralicitat în genere de reactualizarea kitsch a
brandului interbelic.

Sanda Watt

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole