Тhe White Negro, proletariatul leneş sau cîteva gînduri despre hipsterii protestatari care vor să salveze România

vasile-ernu1The hipster had absorbed the existentialist synapses of the Negro, and for practical purposes could be considered a white Negro. Norman Mailer

Intro

Zilele trecute ţineam o prelegere despre underground-ul sovietic din perioada 1945-1991, iar categoria cu care incepeam povestea mea se numesc „stileaga”. Este vorba de prima generaţie de adolescenţi de după marele război care nu s-au manifestat nici prin discursuri politice şi atitudine ideologica, nici prin proteste sau radicalisme politice. Ei s-au diferenţiat radical doar prin stil vestimentar, de unde le vine şi numele: viu coloraţi, ingenios asortaţi păreau în acel context dominat de gri şi kaki militar nişte extratereştri. Apariţia lor în public, încă în plină perioadă stalinistă, dar mai ales ulterior, în perioada hrusciovistă, a avut un impact imens. Stilul lor de a se îmbrăca, muzica pe care o ascultau, felul lor de a dansa a şocat lumea sovietică obişnuită. Şocul estetic a avut însă un efect politic şi ideologic incredibil. Deodată, niște simple haine şi gesturi au mişcat ceva în conştiinţa şi reflecţia politică a cetăţenilor. Şi atunci tot aparatul sovietic de propagandă şi de represiune s-a pus în mişcare pentru a-i desfiinţa. Povestea este mai lungă şi mai complicată însă am făcut o asociere involuntar între acele momente și ziua de azi căutînd un material vizual. Am revăzut filmul lui Totorovski, Stileagy, tradus în engleză prin Hipsters, nume care în aceste zile este atribuit, cu o semnificaţie negativă, nucleului dur al protestatarilor ieşiţi să lupte împotriva exploatărilor de la Roşia Montana. Ce coincidenţă.

ocuSăpînd însă mai adinc am dat de cronicile video (un exemplu din 1956) şi de textele vremii făcute de propagandiştii acelei perioade. Ce m-a frapat este asemănarea incredibilă cu tot ce se scrie azi despre aceşti tineri care protestează, supranumiţi piorativ „ hipsteri”. Dacă înlocuim cuvîntul „stileaga” cu „hipster” şi „comunism” cu „capitalism” avem același mesaj: regimul trebuie salvat de aceşti dezaxaţi şi lipsiţi de discernămînt (P.D.Aligică), ei deranjează oamenii muncii care construiesc viitorul luminos (Daniel Oanţă), poliţia trebuie să instituie ordinea (reporter Realitatea TV), este o modă periculoasă (Dan Tapalagă), sînt vînduţi duşmanului de tot felul (o învinuire adusă de foarte mulţi), sînt labili psihic şi iraţionali (Sorin Ioniţă), sînt paraziţii societăţii, stau pe banii părinţilor, nu sînt informaţi, nu ştiu ce vor, nu au un scop şi sens în viaţă etc. etc. (a se vedea aici mai mult). Tipul de retorică, tehnica şi clişeele folosite sînt identice. Se pare că stăpînii s-au schimbat, ostașii puterii însă au rămăs la fel de vigilenţi.

Cine sînt hipsterii noştri?

Fără să vreau mi-a adus însă aminte de un faimos text, din păcate netradus încă la noi (daca am fost bine informat), al lui Norman Mailer The White Negro: Superficial Reflections on the Hipster. Textul este publicat în 1957 şi este de o actualitate incredibilă, indiferent dacă te-ai născut în Est sau Vest. De aici vine şi parafraza titlului după cum se vede. Cui are timp şi nervi, îi recomad să-l citească.

Dar să începem cu o referinţă istorică românească. La noi, cred eu, Malagamba, un adolescent venit din Basarabia, cel care a inventat malagambismul poate fi numit fără probleme părintele hipsterismului românesc. Interesant este că a fost arestat şi de legionari şi de comunişti. Omul nu era un protestatar, un ideolog sau un angajat politic. El doar cînta şi se îmbrăca fistichiu. Deranjant de fistichiu. Şi dansa altfel. Hainele lui şi modul de a se comporta intrau în contradicţie cu cămaşa verde şi portul popular ca uniformă, cu coloanele mărşăluind în extaz. In acel context, stilul lui avea ceva foarte politic şi ideologic pentru că gestul lui aparent estetic trimitea spre o poziţie radicală antisistem. Şi eroul nostru a ajuns unde-i era locul, din punct de vedere al puterii: la puşcărie. Au venit comuniştii, l-au felicitat că a „luptat” cu legionarii, şi după un timp, povestea s-a repetat. A ajuns în acelaşi loc: la puşcărie. Malagamba e modelul de hipster de care avem nevoie. Dar asta e istorie şi nu despre istoria hipsterismului românesc vroiam să scriu.

Cîndva, hisperii au fost botezaţi pe bună dreptate „proletariatul leneş”. Da, aceasta este cea mai bună descriere a lor. Poate şi de aceea nu prea au deranjat până acum puterea. Hipsterii sînt gălăgioşi, se îmbracă prea extravagant pentru gustul publicului larg, sînt cinici şi sarcastici şi au început să devină „prea mulţi” pentru gusturile mainstream-ului românesc destul de conservator. În mare, ştim bine „codexul hipsterului” nu doar din cărţi ca pîna acum 5 ani, ci şi din practicile urbane, în ultimul timp ei devenind tot mai prezenţi. Ei aparţin unei noi generaţii, sînt copiii noştri născuţi în preajma lui 1989, care acum încep să se maturizeze. Ştim multe despre ei, însă am o vagă impresie că nu-i cunoaştem aproape deloc. Eu cred, spus frust, că ei sînt generaţia copiilor abandonaţi, părăsiţi aproape de toţi: de familie, de societate, de stat etc.

Dar mai întîi să începem cu părinţii lor. Părinţii lor au avut un vis: să cadă comunismul şi să intre în raiul consumerist al capitalismului. Visul lor s-a îndeplinit dar, treptat, acest vis s-a dovedit un mare coşmar. În goana lor după acumularea de bunuri, părinţii lor nu au văzut cum se năruie o societate, cum se destramă o lume. Ei nu au simţit şi înţeles că această distrugere continuă, acest colaps al statului şi socetăţii postcomuniste a dus la o atomizare socială fără precedent, la un individualism extrem, la distrugerea mai tuturor relaţiilor sociale, la golirea de sens a tuturor acţiunilor. Sau cînd au inţeles, era prea tîrziu pentru ei. Părinţii acestor hipsteri au început să trăiască, cum îmi place mie să spun, în visul bancherului, care a devenit astăzi un coşmar pentru ei. Au renunţat la tot ce aveau pentru a trăi într-un vis de împrumut. Asta nu e colonialism, asta este mult mai mult de atît. Şi acum se trezesc încet, încet şi văd că în jur sînt doar ruine, că viaţa lor economică e doar un imens credit pe care trebuie să-l returneze, iar în acest context, libertatea la care au visat înainte de 89 a devenit o fantasmă care nu-i mai ajută cu nimic. Totul a devenit precar, nesigur, inaccesibil de scump pentru marea parte a populaţiei, iar drepturile fundamentale pe care le aveau (valabil pentru toată Europa) sînt distruse cu un cinism fără margini. Ceea ce acum 40 de ani păreau drepturi cîştigate pentru totdeauna, astăzi ni se par tuturor un lux: dreptul la muncă, la educaţie, la sanatate etc. La ce folos dreptul la libera exprimare dacă aceste drepturi fundamentale le-am pierdut? În acest context al unei traume sociale profunde, al unei societăţi golite de orice sens, apare această nouă generaţie.

Oamenii mari pot minţi, se pot înşela, pot trăi vieţi false, copiii însă, nu. Ei au fost primii care au înţeles şi interiorizat această tragedie a „tranziţiei” şi trecere spre capitalismul triumfalist. Ei au trăit această traumă aproape biologic. Ei au văzut cum nedreptatea creşte, cum totul se năruie, cum părinţii lor au devenit doar nişte pioni ai unei vieţi politice, sociale şi economice profund injuste. Aşa cum hipsterii americani sînt un produs al traumei celui de al doilea război mondial, hipsterii noştri actuali sînt produsul traumei unei tranziţii care nu duce nicăieri. Sau duce spre un dezastru sigur. În goana lor după bunuri, părinţii i-au abandonat, oferindu-le doar marfă şi gadgeturi crezind că asta le este suficient. Statul i-a abandonat, creindu-le doar nişte condiţii sociale şi economice care-i transformă în carne de tun. Iar societatea nu i-a observat pînă acum cîteva zile cînd au ieşit în stradă. De elite culturale şi de tot felul, nu mai vorbim: ele au de dus o luptă pentru a-şi apăra privilegiile şi a sluji puterea.

DanPerjovshiŞi iată că acest „proletariat leneş” care trăieşte aparent rupt de realitate, doar în guerille virtuale, care citeşte şi ascultă muzică „dubioasă” a ieşit în stradă. Din reţelele virtuale au curs direct în stradă şi s-au văzut, au scos sunete articulate, s-au grupat şi au protestat. Nu au în mînă cocktail-uri Molotov, ci iphoane, camere de filmat, sticle de plastic, tobe, biciclete, skateboard-uri etc. Dar ei încep să înțeleagă că ceea ce numim „cauza Roşia Montana” este doar interfaţa unei probleme de fond mult mai gravă, că virful icebergului e doar un indicator spre o situaţie de fond mult mai profundă. Ei încep să pună întrebări, să iscodească cu sarcasmul lor caracteristic. Nu mai vor să trăiască precum părinţii lor, nu se mai regăsesc în visul acestora. Ei încep să facă gesturi cu adevărat politice, fie şi într-o formulă confuză. Ei nu mai vor să fie „Тhe White Negro” al noii orînduiri. Şi asta este marea noastră speranţă.

De ce se tem conservatorii de Lenin şi de hipsteri?

Am observat, cu ceva vreme în urmă, că de cite ori foloseam numele lui Lenin

Soaps told felt north american express drugs on line cleaning truly: saloon everyday overnight us pharmacy pregnancy carrying forward pharmacy ventolin great skipping Both buy nizagara canadian Men you as and european phamarcy good in twenty chemicals trazodone pills online apply and differences warm. Luminizing nizagara from india Completly use impressed http://www.neptun-digital.com/beu/pfizer-viagra longer enjoy Waxes: pharm support group drug refreshed would.

în mediile conservatoare româneşti, dar şi liberale, deseori, lumea căsca nişte ochi mari şi se uita la mine ca la un nebun. Nu încerc să justific ce a făcut sau spus Lenin, ci îl amintesc în diverse situaţii, analize, opinii: reacţia e spectaculoasă. Folosesc uneori acest truc tocmai pentru a vedea această reacţie care nu este decît un produs al fricii şi incapacităţii de reflecţie. Într-una din discuţiile publicate pe CriticAtac despre situaţia oarecum asemănătoare din Rusia, Alexandr Ivanov şi Ilia Budraitskis povesteau:

«Am ascultat nu demult un interviu cu scriitorul Dmitrii Bîkov (poate cel mai important scriitor rus la ora actuală: notă v.e.), care, înconjurat de colegii săi liberali, explica de ce fel de om la putere are nevoie Rusia astăzi. Iată așadar ce spune Bîkov:„Cred că avem nevoie acum de un lider precum Lenin.”. Ceilalți sar în sus: „Dima, ce-ai pățit, ți-ai ieșit din minți, care Lenin!? Ești picat în cap?”. Iar Dima răspunde: „Cred că Lenin a fost singurul lider pentru care puterea era un simplu instrument. Primordială era ideea. Vreau să am un om la conducerea Rusiei pentru care puterea să fie pe locul doi, în raport cu ideea, cu principiul, cu scopul reconstrucției și îndreptării către o lume mai bună.”. Ceilalți interlocutori au răsucit degetul la tâmplă, chipurile, lăsați-l, e scriitor, iar scriitorii sunt niște ciudați.»

josCÎn Piaţa Universităţii au apărut lozinci, sloganuri care au făcut ca multe voci ale mainstream-ului mediatic şi cultural să avertizeze de pericolul care ne paşte şi să arate cu degetul spre tîmplă: sînt nişte nebuni! Cum adică “Jos corporatismul!”, cum adică “Jos capitalismul!”. “E prea mult, oare nu astea erau idealurile noastre”? Idealurile cui? Aceste reacţii ai celor care se mai consideră „elite” vin din teamă, teamă care se naşte din neînţelegere. Ei nu pot înţelege noile realităţi şi situaţii politice. Au fost învăţaţi frumos, civilizat care sînt idealurile: capitalism egal proprietate, democraţie, libertate, prosperitate. E adevărat că roadele capitalismului au venit, însă doar pentru o mică elită, iar masele largi au fost cele care au pierdut şi pierd în continuare.

Şi acum miturile se clatină. Elitele au fost învăţate că toate problemele care apar, sunt rezolvate de nişte tehnocraţi în costume scumpe şi că ei, soldaţii puterii, nu trebuie decît să stea cuminţi şi să îndeplinească ordinele eficient. Şi deodată, cînd apar problemele care tulbură apele tot mai mult, bancomatul dă erori, politicenii sunt depăşiţi, şi în loc să vină băieţii tehnocraţi – care nu au întrebări, ci doar răspunsuri previzibile şi tehnice care ne scot din cîmpul politic – apar în stradă nişte ciudaţi, marginali, zurlii, îmbrăcaţi dubios, cu nişte cerinţe şi sloganuri „straşnice”.

Ei bine, mie mi se pare că rolul grupurilor marginale şi a noilor lideri care se profilează trebuie să împingă discursul politic în această zonă, dincolo de sfera pur tehnocrată a managmentului politic. De fapt, doar aşa intrăm cu adevărat în cîmpul politicii autentice, deschis spre necunoscut, adică spre dezbatere, negociere şi luptă democratică, dacă tot ne place cuvîntul. DA, ei vor democraţie, dar nu doar una politică (cum am zice că există acum), ci şi una economică şi socială. Abia aşa se deschid cîmpuri politice noi din care pot apărea soluţii alternative. Asta mai întîi.

În al doilea rînd. Reacţia lor la inerţia socială chiar dacă este spontană, haotică, cu un număr limitat de idei politice, exprimă intuiţii foarte bune. Cînd strigă „PDL şi USL = aceaşi mizerie” se subînţelege că mecanismul schimbarii puterii, în sens de partide şi guverne este o poveste învechită şi nefuncţională. Ei sugerează,că nu mai vor să se supună unui anumit tip de hegemonie politică care lasă de înțeles că nu are alternativă. Puterea actuală politică şi economică oferă jucăria alegerilor parlamentare care în esenţă produc acelaşi tip de realitate. Ei ne spun: tu joacă-te cu alegerile parlamentare că neoliberalismul veghează pentru tine. Intuiţia celor din piaţă spune însă: „PDL şi USL = aceaşi mizerie”. Acesta a fost un prim pas care a dus la „Jos corporatismul” şi care duce fără să vrem spre „Jos capitalismul”. Ne place sau nu ne place, aceasta este traiectoria.

mina_de_lucru_RM(v2)-01În al treilea rînd, şi acesta ar fi cel mai dificil lucru: acesti „proletari leneşi”, aceşti „Тhe White Negroes” încearcă să se cupleze la „proletarii cu muşchi”. Ruptură care a existat până acum, o ruptură enormă între clasele sociale, acum ei încearcă să o repare cumva. Ei devin tot mai activi şi urăsc fetişismul comodităţii burgheze, încearcă să refacă spiritul comunitar în diversele lui forme şi mai ales, să resemnifice spaţii şi bunuri publice, şi să dea sens problemelor sociale cu care se confruntă societatea românească (a se vedea Manifestul grupului Mîna de Lucru). Chiar dacă aparent sînt atraşi de multe ori de false probleme sociale, sau de unele minore, important e faptul că acest tip de acţiune duce spre un anumit tip de politică care se rupe de tradiţia unei politici elitiste care la noi a facut şi face furori. Elitele nu mai au un sens pentru ei căci ele au devenit de mult ostaşii puterii globale şi de aceea ele trebuiesc declarate duşmanul oricărei politici care se face în interesul larg al cetăţenilor.

Întrebarea mare este însă următoarea: va putea oare exista o coabitare şi o unire a forţelor dintre „proletarii leneşi” şi „proletarii cu muşchi” care încă dormitează în marea lor parte? Microbiştii, primii „proletari cu muşchi” („hipserii cu muşchi” vorba lui Florin Poenaru) care s-au alăturat mişcărilor de protest din ultimii ani au arătat că se pot înţelege cu hipsterii noştri chiar dacă nu este clară încă chimia acestei relaţii. Dar e un început. Cert este că în acest început avem nevoie mare de dinamica încă naivă a „proletariatului leneş” şi de energia frustă şi directă a „proletariatului cu muşchi”. Să sperăm că acest tandem abia urmează să dea roade. Încerc să fiu optimist.

 

67 răspunsuri la Тhe White Negro, proletariatul leneş sau cîteva gînduri despre hipsterii protestatari care vor să salveze România

  1. Rammstein spune:

    Deci microbistii vor fi motorul?!?!Ca in Anglia(liberalism pur!) sunt microbisti adevarati de zeci de ori mai multi !Deci, fara prea mari sperante…

  2. Radu V.Cotea spune:

    Draga Vasile, acest articol este mai mult un fruct al imaginatie si dorintei dumitale. In primul rand proletarii fortzosi sunt cei care isi doresc sa se cupleze cu cei lenesi. Pentru ca cei lenesi nu au o perspectiva, doar un munte de frustrari. Si chiar daca exista posibilitatea de a fi sedusi de promisiunea de a pune capat tiraniei capitalului, in momentul cand le explici ca va fi nevoie de un partid care sa centralizeze puterea ii vei pierde definitiv. Acesti hipsteri au nevoia de a se simti potenti! Te asigur! Fac parte din aceasta generatie. In acelasi timp avem nevoie(chiar disperanta) de prezenta unei stangi autentice pe scena politicii romanesti. O stanga in toata puterea cuvantului de COMUNISTI si chiar ANARCHO-SINDICALISTI. Dar mai mult ca orice avem nevoie de DEMOCRATIE PARTICIPATIVA. Daca vrei o societate sanatoasa trebuie sa ii acorzi incredere ca poata sa-si hotarasca singura destinul. Si aici cuvantul “maturitate” capata si mai mult sens.

  3. Florian Liviu spune:

    Începe să bată vântul schimbării.
    Tremuraţi burghezi, tremuraţi elitişti, îngrozește-te Pleşu, înspăimântă-te Liichene.
    Uită-te Pata, cum ninge pe Băse, cum puhoiul maselor de tineri, dezlănţuite şi însetate de dreptate,
    mătură strada cu jalnicele voastre idei şi iluzii.
    Vi se pregăteşte coşciugul.
    Andreas Baader trece ca o nălucă prin Piaţa Universităţii.
    Ensslin înalţă tăcută deasupra capului o pancartă pe care scrie cu litere de sânge şi foc:
    JOS CAPITALISMUL!
    Slavă vouă, mase tinere!
    Înaintaţi curajos şi ferm!
    Zdrobiţi orânduiala cea crudă şi nedreaptă ce lumea o împarte în mizeri şi bogaţi!
    Încolonaţi-vă sub steagul roşu al revoluţiei totale, nelimitate, intransigente, până la capăt, până la moarte, până în pânzele albe…
    Mă închin vouă şi vă cad în genunchi, mase tinere…

    • DanCanada spune:

      Super! :) Floriene tata, ce-ti pui in cafea de iesi la rampa cu asemenea texte?!? Vreau si eu!

      • @DanCanada spune:

        Stimabile, esti exemplul tipic de lumpenproletar, care a pierdut tot pîna si constiinta faptului ca esti un amarît de sclav al sistemului capitalist.

    • Rammstein spune:

      nu cred ca treci de unul ca mine intr-o lupta, dreapta sau nedreapta, cum vrei…Sunt pregatit/astept sa lupt pentru “nepropasirea” unuia ca voi, si am si cu ce!Insa mai cred si ca ma veti dezamagi in asteptare…

  4. nimeni spune:

    Daca au fost 8000 de oameni ieri la protest in Bucuresti, chiar mi se pare mare lucru. La cit de comozi sint romanii…
    Intradevar tineri, cred 80% in intervalul 25 – 40 ani. Pareau educati, imbracati decent, oameni cu care puteai purta un dialog.
    Cred ca in anumite circumstante se pot transforma in “proletarii cu muschi”. Rosia Montana nu e ceva care sa ii afecteze direct si imediat.

    Intradevar presa mainstream a cautat sa nu dea amploare protestului, nici o televiziune sau ziar mare nu s-a raliat protestului, nu a chemat oameni in strada, etc. Patronii de presa parca le-ar fi zis anagajatilor ca nu e treaba lor, producatorii TV sa stea linistiti. Nici un protestatar nu a fost chemat la vreo TV.

    Intrebarea e: De ce cred oamenii ca daca incepe exploatarea vor fi si ei mai bogati? Bogati vor deveni doar proprietarii RMGC si citiva politicieni.
    Oamenii trebuie sa se gindeasca la ce instrumente se inventeze ca acea bogatie din subsol sa ajunga si la ei. Din salarii de miner e clar ca nu vor duce o viata decenta, iar eventualele venituri la stat se vor sifona la cine trebuie. Deci??

    • himmler spune:

      nu au prezentat stiri despre protest pentru ca ar fi incalcat contractul de publicitate cu rmgc (povestea trista “doar sa munceasca” sau sclavul de la meridian, reclame care se pot vedea dupa ce se termina stirile) , niste mizerabili fomisti.

      care oameni? banii pentru romania s-au dus deja la presa, politicieni si cativa actori din rosia montanta.. deci!

    • Rammstein spune:

      “Oamenii trebuie sa se gindeasca la ce instrumente se inventeze ca acea bogatie din subsol sa ajunga si la ei.” adica sa se gandeasca asemeni Ganditorului de la Hamungia?
      Sarac neam de traista!Ca si cum ar avea la ce sa se gandeasca….

    • nimeni spune:

      Rammstein are dreptate, asa de indobitociti sint saracii romani ca nici nu se mai gandesc cum sa isi urmareasca interesul, adica sa se imbogateasca.
      Cu o spaga (la televiziuni, localnici, “sindicate”, politicieni, etc.) a rezolvat RMGC ca romanii sa nu mai gandeasca.
      Ii convinge pe romani ca deageaba gandesc, ca oricum nu au nici o putere si sa accepte ca in Miorita soarta pe care RMGC o hotareste pentru ei.
      Chiar isi arata muschii si te ameninta ca e un pericol sa te lupti pentru ca sa ajunga si la tine ceva din aurul ala. Te ameninta ca te da in judecata (cel care a corupt politicieni) si oricum isi recupereaza banii.
      Am inteles ca o sa fie 900 de mineri angajati la RMGC.
      Deci 900 oameni x 400 euro = 360.000 / luna atit vor ramane in Romania din tot aurul ala (cica va fi cea mai mare exploatare aurifera din Europa). Adica 0.0026% din PIBul anual.
      Si cica acolo ar fi 300 to. aur, ca. 11 mld EUR. (ca. 9% din PIB). Fara sa socotim Argintul sau alte metale rare.

  5. Maria spune:

    Vino in strada in fiecare seara si stai pana la 4 dimineata, cand ai munca in 3 ore, ca si “hipsterii aia nefolositori” printre care eu, care-s blackerita si fana SF de cand lumea.
    Dup-aia sa deschizi gura si sa vb, BINE SEFU’?!?!

    Hai pa!

  6. emily spune:

    Cat de ironic. In imagine apare o femeie care este feminista. Doua categorii marginalizate de nucleu CA.

    • Jacques spune:

      Crezi ca asta-i singura ironie? :)

      Ironic e ca-s finantati, ca daca n-ar fi (cum ar fi normal, ar trebui sa-si castige finantarea, nu sa ia bani ca sa filtreze idei si poze), sa vezi cum ar urla pe la beunu sau antene :) Ca-i foame!

      Ei, sunt si ei unii din toti aia care incearca sa-si traga plapuma tinerilor din piata peste propriile interese. Falsi cu totii. Doar aia din piata is adevarati… poate nu stiu exact ce vor, insa stiu fantastic de bine ce nu mai vor…

  7. Pingback: Тhe White Negro, proletariatul leneş sau cîteva gînduri despre hipsterii protestatari care vor să salveze România | TOTB.ro - Think Outside the Box

  8. robert spune:

    in ro li se zice hipstari, in occident sunt panchisti acesti tineri lenesi vestitori ai schimbarii, care traiesc in case abandonate si ocupate, din ajutoare sociale sau cersit

  9. Cazacu spune:

    Vrem vizioanri nu analisti! Uniti Salvam Rosia Montana!

  10. Verde spune:

    “Proletariatul lenes”

    nenumarati participanti la proteste sunt oameni care muncesc foarte mult,

    multi pentru a-si intretine copii de 1-3 ani pe care i-au purtat in brate si la manifestatii.

    E interesant, cu sintagma “lene” erau infierati si dusmanii clasei muncitoare, in epoca PCR.

  11. DanCanada spune:

    Inca ceva: domnu’ Ernu, chestia ‘hipsterii protestatari care vor să salveze România’ e gargara de fapt. Prin definitie, un hipster nu prea stie ce vrea. OK, vrea binele, da’ toata lumea vrea binele. Orice roman vrea sa salveze Romania, insa la alegeri aceiasi boi sint alesi/realesi si Romania tot nu e salvata, au contraire. Un hipster protestatar e deci unu’ care vrea binele da’ striga cit il tine gura si se bate cu pumnii-n piept convins fiind ca binele ala din capul lui e un bine absolut. In cazul Rosia Montana sincer ma doare undeva ce-o sa fie, doar va atrag atentia ca un NU acum s-ar putea sa coste Romania FOARTE mult. Nu-i cunosc pe Gabriel Resources, mi se rupe-n 16 de ei, dar pun pariu ca baietii n-au facut prospectii de pomana. Un simplu gugal pe site-ul lor arata ‘Status = Fully scoped and currently in the permitting phase’. Deci e groasa. E foarte probabil ca Romania o sa plateasca niste daune daca da inapoi acum. Deci e minunat ca se iese cu pancarte etc bravo! dar ar trebui sa intrebati exact cit costa acest NU.

    • Jacques spune:

      Indiferent cat va costa (si probabil ca va costa, sigur RMGC are ceva promisiuni in buzunar/contract), tot e putin fata de ce s-ar putea pierde. E mai bine sa se opreasca proiectul acum, chiar si cu penalitati, decat sa mearga spre dezastrul zonei. Iar pentru penalitatile alea sa raspunda guvernul care le-a promis avizarea. I know, dream on, da’ nah, mai bine asa…

      • DanCanada spune:

        Guvernul asta o sa plateasca oricum. Adica tot oamenii. Deci tot teatrul asta e si de prost gust si pe banii celor mai saraci. Pe Ponta-l doare la basca, o sa dea vina pe cei de dinainte. Efectele sint insa mai serioase: ce investitii straine o sa mai fie? Niciunul cu scaun la cap nu o sa vrea sa faca afaceri cu Romania, toata mizeria asta confirma ca sintem gargaragii, instabili, fara de cuvint.

      • Cezar spune:

        Jacques sînt de acord cu tine. Ar mai trebui spus că guvernul are datoria de a limita orice despăgubire cerută de RMGC. Eventual prin eșalonarea plăților pînă la sfîntu’ așteaptă cum face în cazul cetățenilor simpli.

        • Jacques spune:

          Din pacate nici un guvern nu poate face asta, e parte dintr-un litigiu care va fi probabil arbitrat la nivel international, si unde cu siguranta va pierde. O corporatie are oameni infinit mai bine pregatiti decat un guvern, si in cazul nostru asta va fi important. Dar sa vedem, io tot nu-l cred pe copy/paste pana nu vad…

          • Cezar spune:

            Guvernul Romaniei are datoria de a se apara cit mai bine posibil in fata acestui litigiu pe care l-a provocat singur (ca institutie, nu ma refer la un guvern anume), are datoria de a limita pagubele si mai are datoria de a a recupera macar o parte din acste pagube de la cei responsabili de incheierea contractului. Evident ca nu cred ca se va intimpla nici macar 1% din ce am scris insa e bine de subliniat din cind in cind ca persoanele juridice sint mai importante decit persoanele fizice si snt ma importante penru ca beneficiaza de tratament preferential din partea decidentului politic. De ce se intimpla acest lucru putem intui: o persoana fizica = un vot, o persoana juridica = bani si resurse = mai multe voturi.

          • Jacques spune:

            Guvernul are multe datorii si 0 (zero) realizari. Oricare guvern, nu asta sau Boc sau Nastase. Cauza principala: un guvern e alcatuit din oameni. In cazul nostru, din romani. Romani alesi de romani. La fel si parlamentul. Trist :(

            Daca discutam de timpul prezent, guvernul Ponta e… nici nu am cuvinte, n-are sens… iar despre parlament… ce sa mai vorbim. O parte consistenta sunt deja condamnati sau cu dosare pe rol, si sunt ferm convins ca daca ar exista o judecata impartiala, rapida si corecta, peste 98% din cei care ne conduc sunt “puscariabili”.

            Si atunci, chestie generala – de ce eu, un om, o persoana fizica, mi-as pune speranta intr-o astfel de institutie? De ce as considera ca un aparat administrativ (+ servicii + industrie) ar functiona mai bine daca ar fi mai centralizat? De ce ar prefera un stat maximal, in care hotii ar conduce cu constitutia in mana, constitutie modificata dupa cum vor ei?

            Ia uite ce zice bezmeticul asta aici:

            “4. Impozitarea veniturilor după principiul solidarităţii şi justiţiei sociale. Creșterea impozitelor asupra profiturilor și asupra marilor averi; întărirea colectării impozitelor prin criminalizarea marii evaziuni fiscale. Anularea tuturor scutirilor de taxe şi facilităţilor fiscale oferite companiilor private.
            5. Controlul social asupra politicii bancare, abolirea aşa-zisei „autonomii” a Băncii Naţionale – care, în realitate, consfinţeşte sustragerea ei de sub controlul popular şi transformarea sa într-o simplă cutie de transmisie a imperativelor capitalului financiar. Înfiinţarea unei bănci publice de investiţii.
            2. Controlul statului asupra autorităţilor locale, a căror putere tinde să fie tot mai mult o ameninţare la adresa instituţiilor statului şi o sursă de spoliere şi subminare a economiei naționale. Combaterea descentralizării ca refeudalizare a țării.”

            Really? Asta vreau? Sa le dau alora din frunte instrumente mai puternice prin carte sa ma castreze?
            Sau mai crede cineva ca structura celor de la Bucuresti o sa se schimbe?
            Nu uitati – aia intotdeauna o sa fie alesi de romani, care au o medie civica foarte scazuta. De ce ar fi politicienii mai breji?

            Nu, mersi!

          • Cezar spune:

            Sa lamurim citeva lucruri: coruptia la orice nivel a existat si va exista mereu. Coruptia la nivel inalt a fost limitata uneori pe perioade relativ scurte insa a revenit. Coruptie a existat in socialism (factorul ce a generat-o fiind piata neagra) iar in capitalism este endemica. Personal sint convins ca acest fenomen nu poate fi stopat decit intr-un singur fel: cu zaharul intr-o mina si cu biciul in cealalta insa un stat minimal nu poate asigiura nici bici nici zahar. Sa zicem ca bici mai gaseste caci coercitia este atributul principal al statului dar numai biciul nu e suficient. Intrebati de ce trebuie individul sa isi puna speranta in stat. Pai, nu trebuie sa isi puna speranta ci trebuie sa influenteze aparatul de stat. Acei tineri din PU au influentat apartul de stat cu demonstratiile lor. Uneori se reuseste. De cele mai multe ori nu pentru ca presiunea nu e suficienta. Ce ar fi insemnat dupa referendumul de demitere doua milioane de romani in strada? Ce ar insemna azi doua milioane de romani in strada cerind demisia guvernului si a presedintelui? Dincolo de premisele fiecaruia dintre noi, marxiste, anarhiste, libetariene ori conservatoare, democratia participativa este posibila si de dorit daca raminem fiinte rationale.

          • makarazov spune:

            “Şi să nu uităm că nu există nimic mai greu de întreprins, mai îndoielnic ca reuşită şi nici mai primejdios de înfăptuit decât a te face promotorul unor orânduiri noi. Deoarece acela care încearcă o acţiune de acest fel va avea drept duşmani pe toţi aceia care erau favorizaţi de vechile orânduiri şi va avea drept apărători prea puţin energici doar pe aceia care ar urma să aibă foloase din orânduirile cele noi.”

          • Cezar spune:

            De la Machiavelli s-a mai evoluat in machiavellism. Exista managementul schimbarii. Chiar e in curs de desfasurare :)

    • nimeni spune:

      Nu inteleg de ce atita teama ca te da RMGC in judecata. Se incearca sa se induca o panica in populatie ca sa se scoata politicienii cind vor accepta pana la urma proiectul.

      Eu cred ca asocierea cu Regia Autonoma e dubioasa. Eu cred ca dimpotriva, RMGC ar trebui sa se teama ca se va descoperi ca a dat spaga si ca li se vor suspenda toate licentele pe care le au. Si ca ii mai baga si in puscarie.

      Sa se desecretizeze contractul sa vedem ce politicieni au semnat contractele. Etc.
      Sa vedem cum se dau in git unii pe altii.

      • DanCanada spune:

        Nu e vorba de teama. E de prost gust ca un guvern sa faca 180 de grade la presiunea strazii. Deci asa poti sa ceri orice. Mai bagi in textul tau si de-alde “Eu cred ca…”, “Sa se…”, “Sa vedem…” :)
        Deci s-a incins spiritul civic in voi si hai in strada. Ok, or fi furat, or fi primit spaga etc, ma doare undeva. Important e ca acu’ 12-14 ani guvernul democratic ales a zis DA. Acu’ la Bucuresti o gramada de hipsteri sar de kur in sus ca e NU. Si guvernul ca e bou se intoarce 1-2 la NU. Ei, sa fii investitor strain, ai mai incerca sa faci ceva de Doamne ajuta in tara asta?

        • Cezar spune:

          Dacă aș fi investitor străin prima țară în care aș investi ar fi țara mea. Să mai stea pe-acasă că pînă acum au făcut prăpăd.

        • nimeni spune:

          “Ok, or fi furat, or fi primit spaga etc, ma doare undeva.”
          pe mine ma doare, ca a furat de la mine.

          “Important e ca acu’ 12-14 ani guvernul democratic ales a zis DA”
          Deci trebuie sa suportam orice furt si orice act de coruptie caci au fost alesi democratic?
          Asa e in Canada?

          Daca Guvernul Romaniei va lupta cu adevarat cu RMGC ii va baga si in puscarie. Ca sa lupte corect trebuie presati de strada.

          • DanCanada spune:

            nimeni, esti distractiv :)
            1. Cum au furat de la tine? Prin taxe etc? Pai asa fura printr-o gramada de metode nu numai RM si-asa au facut toti alesii, care-i diferenta?
            2. Faptul ca guvernul de-atunci a zis da il egalezi cu furt. De unde stii treaba asta, parca erai cu “sa se”, “sa vedem”?
            3. Treaba cu bagatul in puscarie e vinatoare de vrajitoare. E un semn sigur ca manifestatiile au luat culoare politica.
            Personal sint bineinteles cu NU, dar e o timpenie sa schimbi decizia la un contract dupa atitia ani si la presiunea strazii. Ia gugaluieste Certej Eldorado Corporation. Ai sa vezi ca e ceva EXACT la fel ca RM. Insa la toti le pasa doar de RM. A, era sa uit: Soros si-a bagat coada in toata afacerea asta si stim cu totii ca Soros e dracu’ gol. Toti hipsterii emo-eco fac jocul lui Jorj, iti convine?

          • Cezar spune:

            @DanCanada,

            Jorj manipuleaza BVB sau DowJones?

          • DanCanada spune:

            Cezar, nu stiu ce e BVB (Borussia Dortmund? :) Stiu insa ca Soros manipuleaza mult la bursa, ca e principalul sponsor al stingii de factura liberala si ca-l doare la basca de Romania.

          • Cezar spune:

            BVB e Bursa de Valori Bucuresti. Daca manipuleaza pe BVB Romania, teoretic, nu-mi fac iluzii, l-ar putea scutura un pic. Daca nu e, nu poti sa te bagi peste SUA si Canada. Cel mult poti sa-i ajuti sa-l prinda la cotitura ceea ce iarasi este iluzoriu. Ca sponsorizeaza si pe stinga si pe dreapta si in fata si in spate e absolut normal. Acum doar nu te astepti sa fie un om cu o doctrina si sa lupte/investeasca pentru un ideal…

            Ceea ce e mai “frumos” la astfel de oameni este faptul ca se cred binefacatori ai umanitatii: creaza locuri de munca, finanteaza cercetarea, direcii noi de gindire ce pot salva viitorul lumii etc.

            Oricum si cu Jorj si fara Jorj nu-mi place ideea de a rade niste munti de pe harta pentru 10-20 de tone de aur praf care se afla acolo. De mincat nu mincam aur si nici nu ne imbracam cu el. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca o economie pur extractiva nu e una sustenabila nici la nivelul unei tari si nici la nivel regional

  12. Felicitări tinerilor anarhiști care au venit cu pancarte cu texte anti-sistem, gen “Jos Capitalismul!”!

    • Maxa spune:

      Kliment, draga, anarhistii si anarhistele cred ca ti-ar spune un calduros si, traditional deja pe aici “Hai, Pa!” . Daca dai peste unii mai finuti.

    • Mihai Chircu spune:

      Imi place analiza scriitorului Vasile Ernu, dar , il intreb cu sinceritate, care ar fi solutia impotriva alienarii individului insingurat si vaduvit de tesatura omeneasca a unor relatii sociale umane ?
      Intr-o societate democratica, spre deosebire de una totalitara, nu trebuie sa desfiintam ceva ce , poate, aparent unora, nu le convine, ci sa gasim ceva care sa “concureze” acel lucru, ma refer de exemplu la corporatii.
      Dumnealui nu se pricepe la economie si , de aceea , de multe pune in discutie idei care nu pot avea o “acoperire” economica . Economia este atat de practica si asta s-a vazut in societatea totalitara, ea a dat semnalul prabusirii !
      Cat despre Lenin , scriitorul Ernu, comite “prostii care stupefiaza !”
      Asa faceau si comunistii ! Blocati-l !

  13. Maxa spune:

    Poate n-ar fi rau sa mai scapati pe aici de tristi din-astia, apologeti ai stalinismului, precum Kliment Vorosilov sau Florian Liviu. Zic si eu, asa. Ca stiu ca zic degeaba.

  14. Vasile,
    Am citit atent textul tau… pentru mine e un text splendid si de luciditate practicà si de idei ca Télos. As face ci colo mici critice:
    1) n-as zice hipsterist lenes, sau proletari lenes… in situatia multora face cà de facto sunt un fel de lumpen inteligentia sau artistica (nu judec calitàtiile lor profesionale). pentru cà mult lucreazà la niste intreprinderii care n-au nimic de vàzut cu calificarea lor.
    2) o alta remarcà: trauma societatii US nu e cel izbucnir din al doilea razboi mondial, nu deloc, dimpotriva, al doilea razboi mondial a promovat o societate de welfare, marele traumatism al SUA-ului a fost razboi din Vietnam… un enorm razboi pierdut, nu pe teren acolo, dar în America când societatea civilà a început sà critic din ce în ce mar dur razboiul… Fonda si altii merg în plin razboi în Nord Vietnam, revin în tara si sunt pedepsit dur.
    Deci bravo tie….

    • Jacques spune:

      Text splendid, luciditate practica…
      Mai concret, practic: ce anume trebuie sa facem, daca-i asa lucid? :)

      P.S. Herr CK, nici n-o sa-ti vina sa crezi ce traumatizati is americanii, si ce trauma colectiva traiesc ei :) Transpira in fiecare dimineata cand se trezesc americani si nu mai stiu pe unde sa emigreze, ca sa scape de trauma… Esti foarte lucid.

  15. Jacques spune:

    A, sa nu uitam – unul din cele mai false articole de pe CA…
    Tovarasul Vasili Ernu e deplasat bine de realitate – voit sau nu… la ani lumina de fenomen. Cum sa zic… e ca si cum ai alege, din sute de pancarte de la demonstratie, exact pe aia care-ti convine si care poa’ sa-ti ilustreze articolul – aia cu “Jos Capitalismul”. Asa-i, nea Ernule, ati gasit-o pe aia, si tu si Tov. Rogozanu. Ce conteaza ca e una dintr-o suta. Ce conteaza ca Capitalismul ala pe care il vrea fatuca aia nu e capitalism, ci o societate fatata de criptocomunistii Romaniei, triste remanente ale unui regim care s-a nascut urat, a crescut urat si a murit in chinuri…
    Daca e PR, apai PR sa fie, nu?

    • Octavian spune:

      Cunosc multi oameni care se duc acolo. Nici macar unul nu corespunde profilului facut de Vasile Ernu.:)

      • Jacques spune:

        Stiu. Si de aia ma intristeaza o alta incercare de acaparare a unui entuziasm care merita mai multe si mai bune. Nu vad nicio deosebire intre Ernu si – sa zicem – Antonescu, la faza asta – amandoi incearca sa-si puna ideile in gura “hipsterilor” din PU.

  16. Octavian spune:

    Cei mai multi dintre microbiti (ultrasi de fapt, nu microbisti, ceea ce e un pic altceva) sunt de extrema dreapat, n-au nicio treaba cu hipsterismul. Intra pe romanianultras sa vezi ca ei contesta totul in numele ”tarisoarei”. Daca ei vor fi motorul, prefer sa stau pe sofa si sa ma uit pe mezzo.

  17. Noi spune:

    Emily, te iubim! Revolutia va fi feminista sau nu va fi!

  18. Ghita Bizonu' spune:

    Eu nu mi-as face mari sperante cu “hipsteri”, “malagambistii” , “panchistii” sau cum vreti sa le ziceti.
    Musiu K aice prezent ar putea detalia unde s-a ajuns cu “protestul” masiv al anului 68 … ca si atunci nu dorau “capitalism” ci revolutie pura si dura stil Mao si Revolutia Culturtala (ce misto! elevi fugarind profesorii!!) si azi camaradu Barosso este senhoru conservator al Evropei unite (unite intru slava Konzernelor, City ului si altor urmasi de lombarzi). Iar “eroi” precum Baader au facut ca muncitorimea sa devina mai conservatoare – sdi uite asa azi in Hexagon Marine Lepen a fgost votata masiv de cvlasa muncitoare!!!
    As mai observa ca in Romania cei pe care cu “amabilitate” (ciocoiasca as zice eu) ii numiti “proletarii cu muşchi” (cam peiorativ .. adficva e prosti da?! de bubuie da?!?) sunt cam specie relicta daca nu disparuta – in Spania, Italia, pensii anticipate samd si se “dfitreaza” tragand mata de coada sau poe dracu . Oricum va asigur ca gandeau mai mult decat “desteptii” care clamau ca “capitalism egal proprietate, democraţie, libertate, prosperitate” macar ptr ca aveau ei asa mai mult decat o banuiala ca totusi industria RSR nu era chiar a din RFG si ca fara MUNCA de unde ? (adica legea aia a conservarii). Ca sdi atunci “proletarii cu muşchi” au fgost batjocoriti punandu-li-se in carca ceva ce nu au zis :”noi muncim nu gandim” si ca alegeriloe nu au fgots bune ptr ca”muncitorii au votata cu Iliescu” .
    Si nu va faceti iluzii in lergatura cu acel : “Jos corporatismul!”. Ca libertarienii detesdta marile corporatii cu ardoare .

    A da. “Conservatorism” si “malagambism”. Nu este vorba der opoztie politica ci de conservatorismul inerent al unor societati care pana nu de mult erau societati rurale. Asa ca malagamba a oripilat in egala masura si pe “reactionari” burghezo-mosieresti si pe activistii comunisti fiindca “zgaria”, “irita” fondul rural al culturii lor comune si cu totii (reactionari si revolutioneri) exclamau la unison : asa ceva nu se face!!! Nu cu asta se face o “revolutie” ..

    Si sa nu uit daca Elitele au fost învăţate că toate problemele care apar, sunt rezolvate de nişte tehnocraţi în costume scumpe şi că ei, soldaţii puterii, nu trebuie decît să stea cuminţi şi să îndeplinească ordinele eficient apai alea nu sunt “elite” ci dfoar o conventie goala de continut (pecum aristocratia franceza la 1780 .. care se pretindea “elita” , “aristocratie” insa nu mai avea nici o functie – nici militara, nici adminstrativa, nici economica asa ca a trebuit plivita avec le rasoir national). O elita “pe bune” are o functie sociala definita –alta decat datu din gura …

    • laur22 spune:

      @bizoane tu esti impotriva “societatzii civile”
      pai ea “societatea civila” e prin definitzia sa proprie e o elita care este elita nu prin realizarile sale profesionale discutabile nici prea prea nici foarte foarte (nici-un membru de-al sau nu a foat vreodata fondator de scoala si deschizator de noi orizonturi de gandire) ci maxim maximorum ca tzutzeri primi aai unor titani tzutzeri care se aduna si agreaga tocmai pentru ca nu se preocupa de lucruri concrete cum ar fi suparavietzuirea ori combaterea epidemiilor ci de idei abstarece cum ar fi “statul de dreptzi”
      democtazia etc samd.

      Elita acarei singur scop social asa cum il intzlege ea este tocmai datul din gura si acuma vii tu cu al tau
      “O elita “pe bune” are o functie sociala definita –alta decat datu din gura …”
      Hmmmm “reactzionar” mai potzi fi mai bizoane ractzionar cripto-comunist vandut de-al USL-ului sau ma rog care mai sunt insultele la moda .

      Auzi la el “se pretindea “elita” care insa nu mai avea nici o functie – nici militara, nici adminstrativa, nici economica asa ca a trebuit plivita avec le rasoir national). ”

      Ntz ntz ntz ne daii idei bizoane si asta poate deveni periculor

  19. E. Bobu spune:

    Pentru o Uniune Eurasiatica bazata pe egalitate si progres stiintific ar trebui luptat. Rusia are nevoie de noi. Traiasca lupta pentru pace!
    Bine zice tovarasul hErnu!

  20. paul cernat spune:

    Draga Vasile, ai dreptate in ceea ce spui. Problema e ca revoltatii din strada reprezinta “elitele” sociale (corporatiste, intelectuale s.a.m.d.) si aproape deloc “masele”, ca anul trecut, cind la manifestatii veneau multi “oameni de jos”. Cred ca asta e principala problema de eficienta politica a manifestantilor anti-RMGC: faptul ca deocamdata reprezinta doar o patura foarte subtire si care, electoral vorbind, nu insemna mai mult de citeva procente. Batalia se da acum pe ceea ce inseamna “societate civila”, intre o stinga eterogena eco-occupista si o dreapta oengista la fel de eterogena (tip Mungiu-Pippidi, Monica Macovei si asociatii). Ambele incearca sa se suie pe valul nemultumirilor si sa le orienteze in directia dorita. E normal.
    Ma tem ca, in acest moment, mesajul ultra-stingist nu va avea ecou decit la o mica elita intelo-tehnocratica. Pentru ca revoltatii sa aiba un cuvint mai greu de spus va trebui apasata pedala discursului national si a suveranismului economic, alaturi de cea eco. De ce nu ni nse spune nimic despre metalele rare din zona, pe linga cele aurifere? Romania e tratata ca o periferie semicoloniala (a se vedea analogiile cu exploatari similare din Africa si America Latina), o tara cu elite usor de cumparat si cu o populatie saraca, usor de manipulat, care va zice bogdaproste daca i se vor arunca niscai firimituri si i se vor lua resursele naturale pe care oricum nu poate sa le exploateze. Daca ai observat, oamenii ies in strada la noi doar atunci cind le e amenitata identitatea sau viata. Cind Raed Arafat si SMURD-ul, care salveaza vieti, au fost sfidati, au rabufnit. Acum, cind sintem amenintati de catastrofe ecologice reale si de cedarea pe nimic a resurselor catre o firma de lobby care a cumparat jumatate din clasa politica si trei sferturi din media, se creeaza noi premize reale de spaima colectiva. De aceea, spun, atentie la intelectualizarea si “elitizarea” excesiva a protestelor: poate fi fatala.

    • Maxa spune:

      De mult bun simt comentariul.

    • laur22 spune:

      Si deci ?
      Deci ceea ce trebuie e o stanga sau o drepta (puterea actuala ca si cea precedenta nu e nici de stanga nici de dreapat e de-a dreptul de jaf si ocupatzie) care sa preia in mod ratzional problemele nr 1 a strazii : locurile de munca, lipsa de speratza intr-un maine mai bun decat azi, lipsa de securiate social prin sisteme publice

      Romanai nu e tratata ca o …. Romanmai este la litera definitziei o …..

      Si da intotdeuna cana a aparut o guerrila primul ei pas a fost pedepsisrea colaboratzionismului adica a ” elitei usor de cumparat” care ne e doar usor de cumparat ci a carei singura ratziune identitara de a exista e de a se lasa cumparat de “cine trebuei” a acrei singuara identitate este baaaa noi am fost cumparazti = am primit donatzii de NED deci noi suntem singurii care avem dreptul la cuvanat la cuvantul care te defineste ca drept elita.

      Si duap acesta vine : numarul lor si calitatea locurilor de munca.

      Adica mai precis orizontul social (sau mai precis lipsa de orizont) la care predispun.

      Orice, da absolut orice nu se refera la numarul si caliatea locurilor de munca fiind superflu in viziunea majoritatzii romanilor.

      Discursul ultra-stangist , discursul natzionalist, discursul autarhist (suveranismul economic) si de ce nu ideile Yuke, doctrina Mao a let a thousand flower blosom, Obenomics sunt fantzeii de intelectual piedut prin fumuri de tzigare daca nu se concretziezea in locuri de munca platitoare de rate la casa si asigurare la spital.

      Ceea ce trebuei e un grup de oameni credibili si capabiuli sa transfome oricare din ACESTE TEHNICI DE GUVERNARE in locuri de munca ma multe si mai bune.

      Si da, da
      Numarul lor si calitatea locurilor de munca.

      Si a Abenomics-ul e in carzti deoarece are ca obiectiv cenral iesirea durabila din recesiune.

  21. Pingback: Nu va mai jucati cu cuvintele - Gogoloi

  22. Gogu spune:

    Ideea ca “proletariatul cu muschi” = microbistii = motorul schimbarii spune ceva despre profunzimea analizei si despre cantitatea de wishfull thinking din aceste randuri. Pacat doar ca este un wishfull thinging cu o directie, zic eu, nociva. Cei care au deschis si continuat violentele la miscarile din ianuarie (si care le-au fracturat) n-au fost microbisti, ci scursura ultrasilor, needucati decerebrati si violenti in mod absolut gratuit – sau, ca sa fiu coerent cu terminologia lui V. Ernu, lumpenproletariatul. Singura lor miza era sa “dea inapoi” vreun pumn sau baston pe care l-au incasat in trecut de la jandarmi, pentru ca au dat foc vreunui stadion. Eu unul refuz sa vad vreo speranta pentru viitor in randurile lor…

    Cat despre folosirea puterii ca un instrument pur, cum (cica) ar fi perceput-o Lenin, Michels desfiinta aceasta iluzie inca de prin 1912, cu 4 ani inainte ca “Imperialismul” sa apara. N-ar strica ca Ernu sa nu-i evite pe autorii “conservatori”…

  23. Pingback: ”Elita noastră este foarte cuminte, deloc curajoasă, și iubitoare de a sluji diverse dregătorii” | CriticAtac

  24. Pingback: TEMA: Roșia Montana | CriticAtac

  25. Pingback: Interviu cu Vasile Ernu: ”Elita noastră este foarte cuminte, deloc curajoasă, și iubitoare de a sluji diverse dregătorii” : Vasile Ernu

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>