Pacienţii şi sistemul – în “reforma radicală a Sănătăţii”. Principii şi dezbatere

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

Sursa: Cursdeguvernare.ro (fragment)

Pacientul în noul sistem

  • Statul nu plăteşte direct pentru neasiguraţi. Reforma sistemului de sănătate ar elimina subvenţionarea de către stat a asigurărilor de sănătate pentru persoanele care nu plătesc asigurări de sănătate. „În cazul persoanelor asigurate, dar care nu plătesc contribuţii, lista acestora este stabilită de Guvern în funcţie de criterii politice şi resurse. Noi propunem ca pentru cei care nu realizează venituri, dar beneficiază de servicii, să plătească altcineva. Copiii rămân pe asigurarea părinţilor. Oricum, bugetul alocat acestora este separat de fondurile de asigurări”, a explicat Cristian Vlădescu, preşdinte al Comisiei de sănătate publică din MS, la conferinţa de joi.
  • Spitalele îi vor ocoli pe pacienţii cu venituri mici sau pe grav bolnavi. În baza a cei 200 de euro pe an cât este asigurarea de sănătate obligatorie, în medie, pachetul de servicii medicale de bază va fi insuficient pentru cei cu boli grave, iar spitalele se vor feri să le acorde ajutor, în condiţiile în care nu vor şti cum le vor fi plătite serviciile. În plus, bolnavii cu venituri mici nu-şi vor permite poliţe de sănătate private sulimentare, pe care le vor plăti în afara contribuţiilor oprite de CNAS, iar spitalele nu le vor acorda ajutorul corespunzător.
  • Şi asigurătorii se tem de bolnavii săraci. La dezbaterea organizată de UNSAR, joi, reprezentatul unei companii de asigurare şi-a exprimat temerea că statul ar putea obliga asigurătorii să finanţeze servicii medicale peste banii primiţi de la CNAS. „Să nu ignorăm riscul politic. Dacă se va face această redistribuire, s-ar putea să apară multe modificări care să oblige asigurătorii la servicii suplimentare”, a spus preşedinta Axa Life Insurance România, Violeta Ciurel.
  • Riscul mentalităţii actuale. Asigurătorii privaţi se tem, de asemenea, că vor fi obligaţi să preia şi problemele de la CNAS odată cu banii. „Din punctul meu de vedere, consider că o redirecţionare a unei păţi din cele 10,5% datorate de către fiecare angajat din România, dar fără a schimba ceva în mentalitate, nu va aduce îmbunătăţiri substanţiale. Simpla redistribuire nu va face altceva decât să mute problemele pe care CNAS le are la ora actuală către administratorii de fonduri private”, a declarat Carmen Radu, directoarea adjunctă a Eureko.
  • Goana asiguratorilor după profituri. În Olanda – care este luată ca model la Cotroceni – profiturile companiilor de asigurări private la operaţiunile cu poliţiele obligatorii erau limitate la 1%, pentru ca firmele, în goana după profituri, să nu restrângă serviciile oferite bolnavilor. Reglementarea nu a dat însă rezultatele scontate.

Cum e în alte ţări europene

Olanda. Sistemul Olandez de sănătate a fost reformat în anul 2006. Pachetul de bază corespunzător asigurărilor de sănătate private obligatorii oferă toate serviciile curative primare: medicină de familie, spitalizări, servicii clinice. Asigurarea privată obligatorie se încheie cu firme private, care primesc bani de la Casa Naţională. Afecţiunile de durată mare, bolile mintale de durată mare, bolile mortale sunt abordate prin sisteme sociale finanţate prin alocările din taxele către stat. Serviciile suplimentare de sănătate sunt acordate prin poliţie premium, în care asiguraţii plătesc direct firmei de asigurări. Ca pondere, 50% din servicii sunt asigurate prin poliţa obligatorie, 45% prin poliţa suplimentară, iar statul mai virează 5% către fondul reglementatorului. Criticii constată că sistemul olandez nu a reuşit să controleze costurile, companiile de asigurări înregistrează pierderi, iar pacienţii sunt forţaţi tt mai mult să încheie poliţe suplimentare. Bazat pe o strategie de egalizare a riscurilor, aparatul sanitar olandez se vede surpins de evoluţiile impredictibile ale bolilor, care creează costuri suplimentare, potrivit unor date de la Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

Germania. Sistemul de asigurări de sănătate german este cel mai vechi din lume, datând din 1883, când a fost reglementat de cancelarul Otto von Bismark. Pacientul german beneficiază de trei tipuri de asigurare: poliţă de sănătate, poliţă pentru accidente şi asigurare pe termen lung, finanţate atât de angajat cât şi de angajator. Circa 87% dintre nemţi sunt protejaţi doar prin asigurările obligatorii, iar restul au asigurări private. Fondurile de asigurări de sănătate se managerizează singure.

Franţa. Sistemul francez de sănătate beneficiază de alocări uriaşe ca raport din produsul intern brut – peste 11% din PIB, comparativ cu cei 3,7% din PIB în România. Deşi majoritatea medicilor lucrează în mediul privat, sistemul de asigurări de sănătate francez este foarte etatist. Statul francez le decontează pacienţilor cel puţin 70% din costurile cu sănătatea. Pentru servicii medicale suplimentare, pacienţii pot apela la asigurători privaţi, dar şi aceştia, în majoritate, sunt non-profit şi sunt atent reglementate de stat.

Integral aici: Sursa: Cursdeguvernare.ro

 

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole