Marea luptă cu siteurile de seriale. Apărătorii “democraţiei” şi reclamanţii. Se arată adevăraţii profitori

Costi Rogozanu pe VoxPublica

Scandalul e pornit. Rezolvarea va fi cum nu se poate mai proastă pentru noi, evident. Aşadar, primul pas, CNA reclamă – după ce ProTV sesizeasă – siteuri precum Vplay care difuzează entertainment fără limite şi fără drepturi. Aparent, lupta dintre libertatea internetului şi vechile modele de business care vor bani din orice. De fapt, o luptă cinică între făcători de bani cu lopata.

Ce nu s-a spus destul nici în lupta cu ACTA, nici cu alte ocazii este că războiul e cumva deviat într-o zonă sterilă a libertăţii şi democraţiei cînd ar trebui să vorbim despre forme de taxare şi despre steroizi de business toleraţi fără probleme pînă acum.

Cine se bate cu adevărat? Producătorii cu distribuitorii, evident. Producătorii de tip ProTV (dar puneţi aici toate formele tradiţionale de producţie de conţinut) vor să ia ceva din partea leului. Cine sînt cei atacaţi? Nu vă închipuiţi nişte bieţi amărăşteni care-şi pun de plăcere serialele preferate pe net, sper. NU. DIstribuitorii de net sînt adevăraţii şmecheri. Că te numeşte RCS, UPC sau Romtelecom, ideea e aceeaşi: eu vreau să vînd net cît mai mult, deci toţi “piraţii” ăştia m-ajută enorm în businessul meu pentru că-mi aduc valuri de clienţi.

Acum cîţiva ani sugestia era pe faţă: luaţi internet ca să descărcaţi filme moca la viteză maximă. În prezent, producătorii s-au trezit că încep să ia din ce în ce mai puţin. Că doar asta e regula, fie că produci ardei graşi, fie că produci seriale, ideea e să iei cît mai puţin spre deloc. Distribuitorii au înflorit în ultimii 5 ani. Ba chiar au început să cumpere produsele premium precum fotbalul ca să ia cît mai mulţi abonaţi.

Nu ar fi fost atît de evident dacă ANISP, adică exact distribuitorii fie că se numesc Orange sau Romtelecom n-ar fi ieşit la atac pe faţă apărînd antreprenoriatul liber şi inventivitatea tinerilor businessmani… Preşedintele ANISP:

Este incredibil ce se intampla astazi. Intr-o lume in care internetul a revolutionat modul in care interactionam, in care Google si Social Media redefinesc accesul la informatie, divertismentul si economia globala, apare in Romania o institutie depasita de vremuri si neavenita, care incearca sa inchida site-uri cu Politia.
Atentie! Nu vorbim de activitati ilegale, frauduloase, este vorba de tineri antreprenori romani, entuziasti care au dezvoltat site-uri si aplicatii prin intermediul carora ofera continut video, asemenea altor mii de site-uri similare din toata lumea.

CNA nu are nici o competenta sau responsabilitate institutionala legata de reglementarea internetului sau a serviciilor online. Aspectele semnalate sunt cele referitoare la drepturile de autor care au cu totul alte organisme si metodologii care sa le reglementeze.

Consideram actiunile CNA fara baza legala, iar in cazul putin probabil al interventiei Politiei vom semnala aceste practici iresponsabile si ilegale organismelor internationale. (sursa)

Momentul e istoric pentru media. Războiul e pe faţă: avem “antreprenori” care luptă cu “învechiţii”. În aşa război nu ai ce parte să iei. Dar măcar să nu fabulăm cu lupta pentru libertatea netului. De ani de zile cabliştii şi alte tipuri de distribuitori şi deţinători de infrastructură au preluat controlul. Iar televiziunile au stat cuminţi. Acum ţipă de disperare. piaţa de publicitate a tot scăzut, iar banii se fac altfel. Unii s-au orientat deja, alţii nu.

Ce e cu adevărat important e că se bat două părţi care par plevuşcă pe lîngă adevăraţii pioni. Am mai atras atenţia asupra scandalului franţuzesc cu Google. Practic asta ar fi ţintirea corectă a situaţiei: ai companii imense precum Google sau Facebook care nu plătesc mai nimic nici sub formă de taxe, nici cînd utilizează conţinut. Francezii spun că ceva din banii făcuţi fie trebuie încasai sub formă de taxă, fie ca forme de plată pentru producători (presă scrisă, TV, producţie de film). Chiar a apărut o sumă: Google ar avea de plătit un miliard în Franţa (aici) doar pentru faptul că evită taxele.

În România sîntem onoraţi că google există şi atît. Iar lupta pentru bani se poartă mai jos, aberant, fără ca legiuitorilor sau executivului să le dea prin cap să intervină cu propuneri. Încăierările pe osicioarele picate de la masa google e cu atît mai comică cu cît, partea cu distribuitorii ştiu că au un aliat puternic – veţi da totul aproape gratis pentru că nu aveţi încotro. Să mai fac o dată comparaţia cu marii retaileri?

 

Comentariile sunt închise.

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.