Capitala culturală Cluj e la Pata Rît  (Jurnal de călătorie II)

Pata-Rat-Dump-1Orașele mari sunt obsedate. Un nou sindrom cultural numit ”Capitală europeană” face ravagii. Traininguri, workshopuri, experți peste experți. Banii curg. Se trasează direcții, se integrează, se multiculturalizează, se interdisciplinarizează etc.  Un soi de Cîntarea României ”civilizată”.

Brusc crește cota grupurilor vulnerabile și marginale gen romi/țigani, șomeri, săraci. Ei pot aduce un plus de punctaj. Amărîţii aduc plusvaloarea. E nevoie de „artă socială”. Deci hai să cautam țiganii noștri. La Timișoara un bun amic vrea să organizeze „Noaptea palatelor țigănești deschise”. „Rasismul civilizat” din Timișoara este halucinant. Doar aici vezi pe străzi indicatoare puse de primărie în colaborare cu poliţia: „Astăzi cerşetor, mîine infractor! Îţi doreşti asta?”. Trebuie povestit separat. Revenim la Cluj pe care-l cunosc destul de bine.

Clujul porneşte în această competiţie din „pole position”. Strategia Cluj ”a la Boc” e însă genială. Ea decurge cam așa:

  1. Scoți țiganii din centru și-i arunci la Pata Rît în gunoaie (groapa de gunoi a orașului).
  2. Le iei accesul la minimele condiții de viață: locuințe, apă, energie, canalizare. Îi faci dependenţi de gunoiul din care îşi întreţin familiile.
  3. În centru trebuie să fie curat, ”civilizat” tocmai bun pentru noua burghezie care vine la TIFF. ”Necivilizații” au loc doar la Pata Rît.
  4. Vine proiectul ”Capitala europeană” și brusc înțelegem că țiganii pot produce un plus de valoare proiectului și aduce banii care se vor duce tot la ”civilizați” că doar nu la Pata Rît.
  5. Se iau țiganii, se spală frumos, li se pun haine colorate ”etno” și sînt aduși în centru. Dar prelucrați, controlați și integrați atît cît să nu deranjeze ochiul  fin al clasei de mijloc care va toca banii. Vor primi și țiganii un suc și o măslină.
  6. După ce se toacă banii și se termină deconturile, Boc&co vor lua din nou țiganii și îi vor trimite direct ”unde le este locul”: la Pata Rît.  Fără apă, canalizare, energie și casă. Sub cerul liber pentru că, nu-i așa, ei sînt țigani și știm noi ce pot și unde trebuie să stea…
  7. Iată un proiect cu adevărat European, civilizat și care dă roade cu o eficiență îngrijorătoare. Și noua clasă de mijloc poate dormi liniștită, cu conștiința împăcată.

Cînd zicem Cluj zicem mai întîi Pata Rît. UBB, TIFF, Electronumaiştiuce sînt secundare pînă nu se rezolvă problema aceasta cruntă. Capitala culturală Cluj e la Pata Rît .

La Pata Rît noaptea se vede cerul înstelat. E singura lor bucurie căci filmele și ”capitala culturală europeană” sînt în centru. Din depărtare se aud sunetele muzicii de la Electric Castle Festival. Vestea cea mai tristă este că se închide şi groapa de gunoi, singura lor sursă de hrană şi bucurie.

 

2 răspunsuri la Capitala culturală Cluj e la Pata Rît  (Jurnal de călătorie II)

  1. Flavia spune:

    Stimate domn Ernu,

    deobicei va admir textele si le citesc cu mare placere. Nu inteleg de ce, in schimb, ati decis sa faceti cu ocazia articolului de fata un atac total neavenit la adresa TIFF-ului, fara a il argumenta dincolo de un superficial “este de burghezi” (va reamintesc faptul ca in cadrul sau au loc annual proiectii de filme si/sau documentare despre comunitatea rroma – printre altele, anul acesta a fost splendidul “Toto si surorile lui” – si dificultatile cu care aceasta se confrunta).

    Dincolo de orice, TIFF functioneaza asemeni oricarui festival de film de marime medie inspre mare din lume (ba, as spune chiar ca este mult mai modest fata de cele din vest cand vine vorba de opulente cu caracter gratuit); iar daca asta inseamna automat pentru dvs. ca acesta este un eveniment semi-decadent dedicat celor cu o droaie de bani, consider ca faceti o exagerare crasa.

    Mi se pare ca aici ati cazut intr-o capcana de gandire putin cam toxica, care arunca la gunoi orice nu inseamna ceea ce dvs. vedeti drept o urgenta (si, intr-adevar, Pata Rat este o urgenta). Si, sper ca nu sunt naiva cand zic ca e cam discriminatoriu sa credeti ca cineva din cele 4 colonii n-a fost la festival sau ca nu este bine-venit la evenimentele sale (iar daca este sa puneti problema banilor, sa stiti ca sunt destule evenimente care au intrare libera pentru oricine isi doreste sa participle. presupun ca nici nu le-a fost negat dreptul de a deveni voluntari sau angajati in cadrul festivalului, fapt care le permite sa consume minim o masa calda pe zi si le da acces gratuit la o mare parte a evenimentelor sale, in caz ca acestia isi doresc sa participe).

    In definitiv, ceea ce ati facut a fost sa blamati intr-o oarecare masura TIFF-ul pentru situatia care exista in una din cele patru colonii din Pata Rat (colonia “Coastei”, care consta din cei evacuati in urma cu cinci ani de pe strada cu acelasi nume – restul sunt rromi care au migrat din alte parti sau care erau asezati de mai multa vreme in zona respectiva).

    Iar acesta este o extrapolare total neavenita, intr-un context irelevant. Ori, daca aveti dovezi concrete in acest sens si exista o legatura intre TIFF si evacuari, va rog frumos sa le adeveriti prin informatii concrete, de dragul interesului public. Daca nu, ati comis o jignire gratuita la adresa unuia din cele mai importante evenimente culturale ale momentului.

  2. Panou Urban spune:

    Stimata Flavia, imi permit sa va raspund.

    Nu cred ca dl. Ernu a vrut sa loveasca in TIFF. L-a invocat doar ca exemplu bun de manifestare culturala de care autoritatile se folosesc pentru a arunca praf in ochi. Aici vorbim despre o miza mult mai mare, in care TIFF-ul este manipulat, deci poate ca o pozitie de aparare a TIF-ului ar trebui sa observe ACEST lucru, nu invocarea sa printre exemplele de evenimente culturale “de succes” din Cluj.

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.