Căminul Cultural prezintă: The Chomsky-Foucault Debate (3)

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

Căminul Cultural prezintă:  The Chomsky-Foucault Debate (3)

Despre primăveri arabe şi ierni ale visării; Róza El-Hassan dezbate cu Galit Eilat

 Miercuri, 30 noiembrie 2011, orele 20:00, la subRahova, strada Sergent Nuțu Ion nr. 2, Bucureşti

 “Aş spune că, fără îndoială, nu suntem în poziția să cream un sistem de justiție ideală, aşa cum nu suntem în poziția să creăm o societate ideală în mintea noastră. Nu ştim destul şi suntem prea limitați şi prea părtinitori şi tot felul de alte lucruri. Dar suntem într-o poziție – şi trebuie să acționăm în calitate de ființe umane sensibile şi responsabile, în acea poziție, pentru a ne imagina şi a merge mai departe în crearea unei societăți mai bune şi a unui sistem de justiție mai bun.” (Noam Chomsky, în Natura umană: Dreptate versus Putere; Noam Chomsky dezbate cu Michel Foucault, 1971).

 A treia întâlnire din seria „Chomsky-Foucault Debate” nu încearcă să fie o oglindă a fluxului de ştiri, deşi este determinată de aceeaşi urgență. Urmărim cu toții în timp real evenimentele din Orientul Apropiat şi Mijlociu şi proiectăm asupra lor speranțe şi dorințe, unele pe care nici nu ştiam că le avem. Aici în România, ne declarăm trecuți prin asta şi privim atotştiitori cum fragilele lor împliniri revoluționare sunt amenințate zilnic; şi totuşi, noi am putea fi cei care ne înşelăm şi a lor să fie lupta „în scopul dreptății, (…) în scopul realizării nevoilor umane fundamentale, nu doar în scopul înlocuirii grupului de la putere cu un altul”, cum ar spune Chomsky.

Am invitat să vorbească despre aceste lucruri o artistă şi o curatoare ale căror practici sunt inserate într-o conştiință politică şi care sunt atente la formele estetice în care se manifestă revendicările sau declarațiile sociale şi politice. Nu vom specula asupra rădăcinilor, înşiruirii de evenimente sau asupra contextului istoric al lungii primăveri arabe, dar vom cădea de acord că visurile acesteia sunt împărtăşite de mulți dintre noi. În acest spațiu în care imaginația este eliberată, artiştii şi lucrătorii culturali ar trebui să fie între primii care să intre şi să se exprime.

Dezbaterea va fi precedată de scurte prezentări ale activității lor profesionale de către Róza El-Hassan şi Galit Eilat.

Róza El-Hassan (n. 1966) este artistă, de origine maghiară şi siriană, stabilită la Budapesta. Practica ei artistică, manifestată în diverse medii (precum sculptura, desenul, performance-art, design-ul colaborativ, intervențiile în spațiul public) atinge problematici legate de responsabilitatea individuală sau apartenența la comunitate, generozitate, identități hibride sau străine, şi altele. Unul dintre proiectele sale recente, „No Corruption” (genți de laptop din nuiele – geamantan din nuiele – genți pentru aparatul de fotografiat din nuiele – un proiect de design contemporan bazat pe o veche tradiție de manufactură romani) este rezultatul colaborării cu o comunitate de romi din Budapesta. A participat în numeroase expoziții şi proiecte, inclusiv în Bienala Periferic de la Iaşi în 2008.

Galit Eilat (n. 1965) este curatoare şi critic de artă, născută în Israel. Este director fondator al Centrului Israelian pentru Artă Digitală din Holon şi curator cercetător la Van Abbemuseum din Eindhoven. Interesele ei de cercetare se axează pe problemele activismului social şi politic în cadrul artelor, precum şi pe politica actuală din Orientul Mijlociu. A curatoriat şi co-curatoriat expoziții şi proiecte majore, între care Politics of Collection, Collection of Politics (Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010), The Real War, solo show cu Sean Snyder, (The Israeli Center for Digital Art, Holon, 2010), Liminal Spaces traveling seminars (Israel şi Palestina, 2006–2008).

is an Israeli-born art critic and curator. În colaborare cu Sebastian Cichocki de la Muzeul de Artă Modernă din Varşovia, recent a curatoriat expoziția lui Yael Bartana “… and Europe will be stunned […şi Europa va fi uimită]”, realizată în Pavilionul Poloniei în cadrul celei de-a 54-a Bienală de la Veneția, 2011.

 The Chomsky-Foucault Debate este o serie de întâlniri live iniţiată de Căminul Cultural şi coordonată de Manuel Pelmuş şi Raluca Voinea.

Căminul Cultural este un proiect nomad ce oferă un cadru performativ şi discursiv pentru practica artistică şi politică. Direcția artistică a proiectului este asigurată de artiștii Brynjar Bandlien, Farid Fairuz și Manuel Pelmuș. Proiectul este administrat de Asociaţia culturală Solitude Project în cooperare cu Bandlien/Pelmuș.

Partener principal: Erste Stiftung. Parteneri: subRahova, Critic Atac, veioza arte, Rokolectiv, Modernism.ro.

 subRahova este un spațiu destinat artelor contemporane fiind un proiect coordonat artistic de Farid Fairuz și Eduard Gabia și administrat de Asociația culturală Solitude Project.
subRahova este situat în vecinătatea cartierului Rahova, pe strada Sergent Nuțu Ion nr. 2 (a treia intersecție de la Hotel Marriot spre cartierul Rahova, la intersecția străzii Mihail Sebastian cu Calea 13 septembrie), in curtea RECOM.

 

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole