AVANGARDA REVIZITATĂ. EDIȚIA A II-A: AVANGARDA SOVIETICĂ

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

2-c-jurnalul-lui-glumov_Avangarda revizitată. Ediția a II-a: AVANGARDA SOVIETICĂ

Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României 1919-1939

 

Ediția a II-a: AVANGARDA SOVIETICĂ

Miercuri, 29 mai, ora 20.00 – Cinemateca Eforie

Vineri, 31 mai, ora 20.00 – Cinemateca Eforie

 

Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de dinainte și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Prima ediție a proiectului, în număr șase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografică franceză.

 

Artiști: Serghei M. Eisenstein, Vladimir Maiakovski, Dziga Vertov

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu

Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Film a României

 

Geografic sau geopolitic vorbind, în mod cert, avangarda cinematografică sovietică nu are prea multe lucruri în comun cu cea europeană, însă la fel de cert este și faptul că fără aceasta, europenismul avangardei cinematografice occidentale ar fi arătat radical diferit. În decursul unui deceniu, filmul sovietic de avangardă, acuzat de „formalism” în deceniile ce-i vor urma de către critica realist-socialistă, parcurge vertiginos drumul de la ficțiunea oarecum tradițională, clasică, în care povestea și actorii sunt sclavii aparatului înregistrator, ca în cazul peliculei lui Maiakovski, trecând prin experimentul video gândit ca insert dramatic la teatrul Proletkultului din Moscova, cum este Jurnalul… regizat de Eisenstein, și până la docufitionul experimental practicat de Vertov și echipa lui, în care personajul principal este aparatul de filmat față în față cu orașul, cu lumea. Influența și însemnătatea avangardei cinematografice sovietice pentru avangarda europeană a fost destul de mult discutată pentru a nu le mai relua și aici. Mai interesant ni se pare traseul pe care au trebuit să îl parcurgă aceste pelicule pentru a fi difuzate în România de până la naționalizarea producției cinematografice din 1948. Se știe că avangarda română a urmărit îndeaproape tribulațiile omoloagei moscovite ori sanktpetersburgheze, există de-a lungul seriilor și colecțiilor de reviste avangardiste o cantitate consistentă de texte de interpretare a filmelor avangardei sovietice. „Contimporanul”, „Integral”, „Unu”, „Meridiane” sau, mai ales, „Orizont”, amintesc prompt fiecare nouă producție. Filmele avangardei sovietice, mai exact, comerțul cu pelicule prin contact direct cu URSS era descurajat la București, precum și la Paris, cinefilia artiștilor croindu-și astfel drum către acestea via Berlin! Astfel, copiile pariziano-berlineze ale avangardei sovietice ajungeau și la publicul bucureștean. După 1950 și odată cu înființarea ANFR, filmul sovietic va abandona linia de tranzit, pătrunzând direct în sala de cinema de la București, însă atunci va fi fost târziu, căci mare parte dintre principalii actori ai scenei avangardiste sovietice vor fi fost deja exterminați la ordinele lui Stalin.

 

Sesiunea I-a:

 

DOMNIȘOARA ȘI HULIGANUL / BARÎȘNEA I HULIGAN

URSS, 1918, a/n, mut, Ficțiune

R. Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski

S. Edmondo de Amicis, Vladimir Maiakovski

Imagine: Evghenii Slavinski

Producător: Vladimir Egorov

Cu: Vladimir Maiakovski, Aleksandra Rebikova, Feodor Dunaev

 

JURNALUL LUI GLUMOV / DNEVNIK GLUMOVA

URSS, 1923, a/n, mut, Ficțiune, Film experimental

R. Serghei M. Eisenstein

Imagine: Boris Franțisson

Cu: Grigorii Aleksandrov, Aleksandr Antonov, Serghei M. Eisenstein, Mihail Gomorov, Junior Inkijînov, Vera Muzîkant, Ivan Pîriev, Maksim Ștrauh, Vera Ianukova, Ivan Iazîkanov

 

OMUL CU APARATUL DE FILMAT / CELOVEK S KINOAPPARATOM

URSS, 1929, Documentar, Film experimental

R. Dziga Vertov

S. Dziga Vertov

Imagine: Mihail Kaufman, Gleb Troianski

M. Dziga Vertov

Editor: Elizaveta Svilova

Muzică: Pierre Henry, Nigel Humberstone, Konstantin Listov, Michael Nyman

Mai multe detalii, pe pagina de Facebook a Cinematecii Române și în „Cinesemnal”, Revista-program a Cinematecii Române / Mai 2013

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole